Jak wykorzystać pedagogikę teatru w praktyce szkolnej?

W dniu 20 marca 2019 o godzinie 9.00 w naszej placówce odbędzie się spotkanie „Jak wykorzystać pedagogikę teatru w praktyce szkolnej?”.

Podczas prezentacji prowadzący opowie o materiałach znajdujących się na portalu Teatroteka Szkolna oraz o założeniach pedagogiki teatru, którymi kierują się pracownicy Działu Pedagogiki Teatru Instytutu Teatralnego.

W drugiej części spotkania, uczestnicy będą mieć okazję do doświadczenia warsztatu pedagogiczno-teatralnego inspirowanego materiałami  z portalu i podjęcia refleksji na jego temat. Spotkanie potrwa 3 godziny zegarowe.

Wszelkich informacji udziela pani Barbara Grajcar.

 

       Teatroteka Szkolna to portal zachęcający nauczycieli do wykorzystywania metod pedagogiczno-teatralnych na lekcjach oraz w ramach zajęć pozalekcyjnych (np. kołach teatralnych, lekcjach wychowawczych), opracowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Portal zawiera materiały edukacyjne, m.in. konspekty zajęć podzielone według grup wiekowych (3-6 lat, 7-9 lat, 10-12 lat, 13-15 lat, 16-19 lat) oraz materiały audiowizualne, pokazujące ćwiczenia rozgrzewkowe i lekcje wykorzystujące teatr.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego utworzony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zajmuje się archiwizacją i promocją polskiego teatru. Ważnym obszarem działań Instytutu jest edukacja – pracujemy z artystami, edukatorami, animatorami, nauczycielami w duchu pedagogiki teatru. To forma edukacji, która wykorzystuje język teatru, nadawanie i  odbieranie komunikatów w tym języku. Polega na wprowadzeniu w świat teatru przy jednoczesnym wzmacnianiu kompetencji społecznych uczestników zajęć, takich jak umiejętność pracy w grupie, kreatywność, autoprezentacja, umiejętność krytycznego podejścia  do informacji.

W wyniku naszej pracy i doświadczeń szkoleniowych powstał portal Teatroteka Szkolna, z którego można skorzystać bez względu na odległość od teatru rozumianego jako instytucja kultury. Na portalu zobaczymy, w jaki sposób można poprzez wspólną pracę teatralną zbliżyć się np. do Trenów Jana Kochanowskiego, do wielu tekstów, które są trudne w odbiorze dla dzieci i młodzieży. Teatroteka Szkolna opiera się na założeniu, że najefektywniejszy jest proces nauczania poprzez doświadczenie. Używamy metod aktywizujących, pobudzających uczniów, wyrywające ich z ławek, jednocześnie realizując zagadnienia z podstawy programowej. Cześć materiałów można wykorzystać na lekcjach, ale wiele z nich może służyć jako inspiracja do pracy pozalekcyjnej – na zajęciach teatralnych. Można korzystać z materiałów jako gotowych konspektów zajęć, ale można je też przystosowywać według własnych potrzeb. Na portalu znajdziemy także sekcję Ćwiczenia – krótkie działania, które można wykorzystać do pracy z dziećmi i  młodzieżą. Docelowo wszystkie będą sfilmowane i umieszczone na portalu jako przykład i inspiracja do własnych działań. Równolegle do realizacji serwisu internetowego projekt zakłada utworzenie sieci autorów scenariuszy zajęć wykorzystujących metody teatralne w ramach lekcji szkolnych oraz zajęć pozalekcyjnych,  w tym działalności kół teatralnych i programów edukacyjnych instytucji kultury.