Charakterystyka inaczej, czyli zabawa w projektowanie

  Poloniści doskonale wiedzą, jak niektórzy uczniowie nie lubią pisać charakterystyki postaci literackiej. Uważają, że to forma nudna, mało twórcza, typowo szkolna. Jak z tego wybrnąć? Bawiąc się w projektowanie. Uczniowie klasy drugiej gimnazjum zostali podzieleni na pięć grup i każda otrzymała kompletny zestaw z ludzikami oraz ubraniami i akcesoriami. Członkowie zespołów zaprojektowali swojego bohatera, wybierając nie tylko stroje, ale i atrybuty, i tak na podstawie przygotowanego wzoru tworzyli charakterystykę swojego bohatera, obdarzając go cechami charakteru, indywidualnym sposobem zachowania, mówienia, po prostu iskrą życia. Efekty uczniowskich prac przerosły moje oczekiwania, a Janusz Waleczny, Anastazja Pędziwiatr, czy Morgana Andegaweńska na długo pozostaną w mej pamięci. Dlaczego warto prowadzić takie lekcje? Poza tym, że rozwijamy wyobraźnię                             i kreatywność młodych ludzi, trenujemy też sprawność językową. Pracujemy nad precyzją podawanych informacji, rozbudowujemy słownictwo. Przede wszystkim jednak ciężko pracujemy, choć zdaje się, że jest wprost przeciwnie. mgr Barbara Grajcar