Lektura nie musi być nudna

Innowacja pedagogiczna rozwijająca zainteresowania uczniów czytelnictwem                                                     „Lektura  nie musi być nudna”

Czas trwania: wrzesień 2017 – czerwiec 2019

Prowadzący: mgr Cecylia Bochenek

Innowacja ma na celu  zachęcić uczniów do czytania książek poprzez różnorodne działania z użyciem metod  teatralnych, tworzenia żywych obrazów, makiet, prezentacji, lapbooków.  Na innowację składają się następujące działania:

– zajęcia prowadzone  w ramach zajęć rozwijających uzdolnienia

– projekty teatralne

– zajęcia lekcyjne

– przedstawienia dla uczniów i rodziców.

Innowacja rozwija kompetencje czytelnicze, uczy współpracy w grupie, rozwija osobowość, kreatywność uczniów.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

„Balladyna” przedstawiona podczas rodzinnego pikniku   przez  ubiegłoroczną siódmą klasę wypadła świetnie, o czym pisaliśmy już na naszej stronie internetowej. Jedna z babć  podsumowała występ słowami: „Warto było spędzić tutaj te parę godzin, bardzo przyjemnych oczywiście,  żeby przypomnieć sobie te dawne czasy, dawne lektury”. Jak widać, warto się starać.

Przed nami  kolejne wyzwania. Ciekawie, co nam wpadnie do głowy…

Zaopiekuj  się mną…

W  ramach  realizacji  innowacji  pedagogicznej „ Lektura nie musi  być  nudna” uczniowie kl. 6a pokazali, jak można i trzeba  opiekować  delikatnym, kruchym stworzeniem . W tej roli wystąpiło … jajko, oczywiście surowe, kurze    ( choć pochodzenie jest dowolne, może być kacze, indycze, nawet strusie…). Gwoli wyjaśnienia – chodzi o lekturę „Ten obcy”.  Pojawia się w niej trudny problem – relacje dorosłych i dzieci. Główny bohater  musi uciekać  z domu, bo ojciec go nie chce, znęca się nad nim. Inna bohaterka też ma trudne relacje          z tatą po śmierci mamy. Uczniowie podczas dyskusji dochodzą do wniosku, słusznego oczywiście, że dorośli powinni  opiekować się dziećmi, zapewnić im bezpieczeństwo. Czy to takie proste? No właśnie. Sprawdziliśmy na wspomnianych  jajkach. Grupki  uczniów miały się nimi  opiekować przez cały dzień, nie opuszczając ani na chwilę ( nawet podczas próby do akademii). Jak się okazało, nie było to łatwe. Ale się udało! Żadne jajo nie doznało uszczerbku na zdrowiu. No w końcu były tak zabezpieczone, zaopiekowane, cieplutko otulone… Wielkie uznanie dla pełnych poświęcenia dziewczynek, które  tutaj spisały się znakomicie. Panowie,  bierzcie  przykład !

red. Cecylia Bochenek

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

W tym roku szkolnym  w ramach innowacji  uczniowie klasy 5a wykonali   w  grupach piękne, pomysłowe lapbooki  obejmujące zagadnienia z mitologii greckiej . Ponadto grupa uczniów z tej klasy  uczestniczy w zajęciach rozwijających uzdolnienia, podczas których przygotowujemy przedstawienie baśni „Mała syrenka”. Dzieci  zaprezentują ją młodszym kolegom a także rodzicom.   Klasa szósta jest w trakcie projektu „Moje magiczne krzesło”. Na razie mamy jedno urocze  krzesełko. Czekamy na pozostałe. Starsi siódmoklasiści podjęli się  poważnego wyzwania, jakim jest sceniczna wersja „Balladyny”.  Na razie trwają wytężone próby, mamy nadzieję, że zdążymy  na rodzinny piknik. Takie działania zachęcają uczniów do zgłębiania lektur, uczą kreatywności, spontaniczności i współpracy   w grupie.

red. Cecylia Bochenek